top of page
  • Foto van schrijverMariel Ganzeboom

West-Canada met de camper

Bijgewerkt op: 10 jun. 2020

West-Canada was een droom die werkelijkheid werd. Drie weken met ons tweetjes rondtrekken door de prachtige natuur van dit enorme land. Totally relaxed, omdat we ons eigen huis bij ons hebben. Voor lactose- tarwe- en suikervrije mensen is vakantie soms best lastig met (uit)eten. Als je dan zelf kunt koken, geeft dat een enorme rust. En dat ik wat ik in Canada enorm heb ervaren. Rust en Ruime. Lees ook mijn blog hierover! Hieronder vind je mijn top drie van West-Canada.

Lake Morraine Canada
Prachtig Lake Morraine

Top 3 | Things to do Canada

1. Rijd rond in een camper en ervaar de vrijheid

2. Bear River Safari tussen Jasper en Wells Grey

3. Walvis safari op Vancouver Island

(4. Eet bij de Tasty Indian Bistro in Vancouver)

Ik vond het aller- allerleukste van Canada het rondrijden met de camper. Super avontuurlijk. We kozen voor een middelgroot exemplaar, omdat we er toch drie weken in moeten leven. Die ruimte was heel prettig. En het rijden met een camper is niet ingewikkeld. De wegen zijn ruim; de meeste campsites rijd je je camper op de plek en rijd je er 's ochtends zo weer uit. Alles is erop ingericht. We hadden de eerste overnachtingen in Jasper en Banff gereserveerd, omdat de Canadezen vakantie hadden. Daarna hebben we per dag bekeken waar we willen overnachten. Werkt prima en past goed in het ritme dat je zelf wilt bepalen.

Van Calgary naar Banff en via Icefield Parkway door naar Jasper

Wij vlogen op Calgary en begonnen in Banff NP. Het was superdruk bij Lake Louise, dus we besloten Lake Morraine te bezoeken. Parkeren aan het meer, een stuk rustiger én evenzo indrukwekkend prachtig blauw! Vanuit Banff zijn we via de Icefield Parkway naar Jasper gereden. Deze Parkway is zo beroemd, dat ie eigenlijk alleen maar kan teleurstellen. Toch is niets minder waar. Het was mooi! Er zijn onderweg diverse stops mogelijk. Wij hebben de volgende gezien; Misatya canyon, de gletsjers, Sunwapta Falls en Athabasca Falls.

Van Jasper naar Well Grey: Mis de River Safari niet!

De plaatsjes Jasper en Banff zelf spraken ons minder aan. Maar je wil het wel even gezien hebben. In Jasper hebben we onze eerste buiten BBQ gedaan; een stukje zalm in folie, krieltjes erbij en een salade. Vakantie compleet zou ik zeggen ;) Vanuit Jasper hebben we de reis vervolgd naar Well Grey Park. Het park dat bekend staat om haat vele watervallen. Onderweg reden we langs een groot billboard met daarop een grote beer en de tekst 'River Safari'. We hadden nog geen beren op (langs) de weg gezien, dus dit zag er aantrekkelijk uit. Niet wetende dat dit een gewèldige ervaring zou gaan worden kochten we twee tickets en zaten we een half uur later in de zon op de boot. Turen met een verrekijker op de oevers naar beren. Tot we beloond werden met een prachtige bruine beer... én even later haar twee kleine huppelende cups. Wat een kippenvel-moment, zo mooi!

Van Wells Grey naar Vernon

In Wells Grey bezoeken we eerst Baileys spot; daar zien we grote zalmen tegen de stroming in springen. Watervallen: Helmcken Fall en Dawson Fall. Na Wells Grey trekken we naar het zuiden. Een beetje een vreemd knikje in de reis, maar we hadden zin in zon en wijnproeven en daar schijnt Vernon de juiste plek voor te zijn. We vonden het een welkome afwisseling met al het natuurgeweld. Gewoon even lekker met een boekje in de zon aan het water. Fietsjes huren en beetje rondfietsen en natuurlijk wijntjes proeven.

Vernon naar Whistler

Vanuit Vernon gaan we door, via een fantastische route, naar Whistler. Waar we eerder nog onze twijfels hadden of we Whistler wel aan moeten doen, hebben we daar zeker geen spijt van gehad. Een super actieve plaats. Après ski wordt in de zomer après bike. We pakken de gondel naar sunspension bridge, 130 meter brug. Je kunt heerlijk wandelen in Whistler en prachtig fietsen. En je kunt het zo uitdagend maken als je wilt!

Van Whistler naar Ucluelet (Victoria Island)

Na Whistler verlaten we het vasteland en reizen naar onze volgende bestemming op Vancouver Island. Daar hebben we een campsite geboekt in Ucluelet. Op Vancouver Island heb je een prachtig eeuwenoud regenwoud waar je je nietig voelt tussen alle enorme bomen. Het strand bij Tofino is prachtig; plof er neer voor een lunch en geniet van de rust. Natuurlijk is het een goed idee om walvissen te gaan spotten op Vancouver Island. Turend over het water of je fonteintjes ziet. En zo ja, kun je dan ietsje dichterbij komen... En zoals bij ons; als je ze dan kwijt bent en ze duiken ineens vlak achter je bootje op, dan voel je je nietig. En dankbaar dat je dit van zo dichtbij mag meemaken!

Van Victoria naar Vancouver

Na een dagje Victoria steken we weer over om onze reis af te sluiten in Vancouver. Helaas regent het in Vancouver en dan is het een stad niet op z'n best. Gewapend met paraplu pakken we de hop-on hop-off en krijgen we al een eerste indruk van de stad. De dag erna gaan we in de herkansing en pakken we twee fietsjes om een rondje Stanley Park te doen. De zon laat zich af en toe zien en we vinden Vancouver steeds leuker worden ;) Helemaal na het etentje bij een Indiaas restaurant. Beste keus ever, wat was dat lekker zeg! We pakken op onze laatste dag nog de suspension bridge boven Vancouver mee. Echt wel even de moeite waard om te zien, ondanks de drukte.

Wat een fantastische reis was dit!

De Canadezen zijn erg vriendelijk, geïnteresseerd en altijd in voor een praatje. En ze weten bijna altijd waar Nederland ligt ;) Ik wens iedereen in zijn/haar leven een rondreis door Canada!